Una -aparent- digressiĆ³: coratge i sexe
En la primera de les entrades dedicades al valor i al seu aprenentatge:Por, valor i educaciĆ³, 1, ja vaig apuntar el que considero un error clamorĆ³s, lāassociaciĆ³ del valor amb el sexe. O el gĆØnere, com sembla que cal dir ara. La confusiĆ³ es pot produir per lāĆŗs en el text del Laques i en general en la literatura grega del terme į¼Ī½Ī“ĻĪµį½·Ī± -o del terme virilitas entre els romans- per a referir-se al coratge. Deia aleshores el que hauria de ser una obvietat per a qualsevol persona que pensi sense deixar-se condicionar mĆ©s de lāimprescindible per la inevitable cĆ rrega dels prejudicis: hi ha homes covards, extremadament covards, i dones dāun coratge immens. PerĆ² no es tracta tampoc de fer ara una lectura des de la Ā«perspectiva de gĆØnereĀ» o una lectura feminista per a contrarestar-ne una de masculina -o masclista, si som precisos en lāĆŗs dels antĆ²nims-. I cal estar al cas de les imbecilĀ·litats que sāhan emĆØs en els darrers temps respecte dāaquest tipus de qĆ¼estions. Sāha proposat, pel que sembla, excloure del cĆ non de filĆ²sofs que cal estudiar tots els qui siguin exponents dāuna postura Ā«heteropatriarcalĀ» o, directament sexista. I entre els damnificats pel foc purificador estĆ , naturalment, PlatĆ³. Que ja ha estat, dit de passada, proto-nazi, pre-soviĆØtic, ultraconservador i, en general, precursor de tota una muniĆ³ de postures execrables. I sense cap pretensiĆ³ de bastir una defensa de PlatĆ³ com en el seu moment feren alguns professors britĆ nics desacreditant la Ā«lecturaĀ» babaua que feu Popper de RepĆŗblica, em limitarĆ© a dir que si hi ha algun filĆ²sof que ha deixat clar que la distinciĆ³ entre homes i dones -ah, perdĆ³, i tots els altres Ā«gĆØneresĀ» que han aparegut a lāespĆØcie- era, en termes tan epistemolĆ²gics com morals, del tot irrellevant, ha estat PlatĆ³. I en qualsevol cas, si conservĆ©ssim una mĆnima honestedat intelĀ·lectual, haurĆem de negar que, com se sol dir, un error en corregeix un dāanterior. Si una lectura masculina -o masclista- Ć©s un error, una femenina -o feminista- seria lāerror invers, no la seva correcciĆ³.
PerĆ² no vull defugir la dificultat. I si una lectura Ā«de gĆØnereĀ» ofereix elements aclaridors, si millora la nostra comprensiĆ³ del text i, aixĆ la nostra comprensiĆ³ del que hi ha, sense mĆ©s, cal estudiar-la amb el mateix interĆØs que altres esforƧos hermenĆØutics que hem aprofitat. En un excelĀ·lent llibre, Plato and the hero, Courage, Manliness and the Impersonal Good1, la professora Angela Hobbs, estudia amb exemplar coneixement dels textos el problema de lāheroisme en PlatĆ³. I analitza amb sagacitat i des dāun enfocament que declara expressament feminista les dificultats de la comprensiĆ³ de la reflexiĆ³ moral platĆ²nica al voltant del concepte de valor. Hobbs pertany a aquest nombrĆ³s grup dāestudiosos anglosaxons que estudien de manera molt brillant els diĆ leg platĆ²nics segons el principi hermenĆØutic de respecte a la forma dramĆ tica. Els diĆ legs no sĆ³n tractats, obvietat aquesta que no ho Ć©s tant si sāexamina com se segueix tractant lāobra de PlatĆ³ a molts manuals. I per tant cal insistir. SĆ³n obres de teatre on la situaciĆ³, els personatges i el decurs de la discussiĆ³ sĆ³n tant importants com la suposada doctrina que sāexposa. Hobbs presta atenciĆ³, per exemple, a la intenciĆ³ dels personatges, a allĆ² que quan estudiĆ vem literatura -ho dic bĆ©, en passat- seāns deia que era la psicologia dels mateixos. Seāns indicava, a mĆ©s, com element de modernitat que en una obra literĆ ria es poguĆ©s copsar la complexitat del carĆ cter dels personatges, tot valorant que no fossin mers esquemes portadors dāalgun missatge2. AixĆ, tampoc escapa a Hobbs la necessitat de distingir el punt de vista de SĆ²crates del de PlatĆ³. NomĆ©s els qui segueixin identificant-los seguiran instalĀ·lats en la convicciĆ³ de que la lectura de diĆ legs com el Laques sāesgota en lāacceptaciĆ³ de lāį¼ĻĪæĻĪÆĪ± com a resoluciĆ³ Ćŗnica del diĆ leg. Hi ha altres elements que resulten de la lectura total del diĆ leg. En el cas que ens ocupa, Ć©s particularment brillant la distinciĆ³ que Hobbs estableix entre la refutaciĆ³ socrĆ tica de les concepcions del valor proposades i la perplexitat que aquesta refutaciĆ³ provoca no en SĆ²crates sinĆ³ en el mateix PlatĆ³. I en aquest sentit apunta cap a la distinciĆ³ entre lāoposiciĆ³ socrĆ tica a la concepciĆ³ mĆ©s emocional del valor com a pura resistĆØncia (Laques) i a la purament racional com a coneixement del temible (NĆcies) i la posiciĆ³ platĆ²nica on les dues definicions queden absorbides en una concepciĆ³ mĆ©s completa.
1. Angela Hobbs: Plato and the hero, Courage, Manliness and the Impersonal Good, Cambridge University Press, Cambridge, 2000
2.Un exemple mĆ©s de dues tesis a les quals he arribat amb els anys: dāuna banda, la dificultat, si no impossibilitat- de cloure la querella entre antics i moderns amb una resposta definitiva i, de lāaltra, el reconeixement dāun encert de Nietzsche, dins, com Ć©s habitual en ell, dāun error majĆŗscul. En aquest cas, lāencert Ć©s la connexiĆ³ entre SĆ²crates i EurĆpides.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada