ę­¦å£« 恮 å­¤ē‹¬ Bushi no kodoku

ę­¦å£« 恮 å­¤ē‹¬ Bushi no kodoku

Quadern d'autodefensa

divendres, 12 de juliol del 2024

Por, valor i educaciĆ³, 17

 

Una -aparent- digressiĆ³: coratge i sexe

En la primera de les entrades dedicades al valor i al seu aprenentatge:Por, valor i educaciĆ³, 1, ja vaig apuntar el que considero un error clamorĆ³s, lā€™associaciĆ³ del valor amb el sexe. O el gĆØnere, com sembla que cal dir ara. La confusiĆ³ es pot produir per lā€™Ćŗs en el text del Laques i en general en la literatura grega del terme į¼€Ī½Ī“ĻĪµį½·Ī± -o del terme virilitas entre els romans- per a referir-se al coratge. Deia aleshores el que hauria de ser una obvietat per a qualsevol persona que pensi sense deixar-se condicionar mĆ©s de lā€™imprescindible per la inevitable cĆ rrega dels prejudicis: hi ha homes covards, extremadament covards, i dones dā€™un coratge immens. PerĆ² no es tracta tampoc de fer ara una lectura des de la Ā«perspectiva de gĆØnereĀ» o una lectura feminista per a contrarestar-ne una de masculina -o masclista, si som precisos en lā€™Ćŗs dels antĆ²nims-. I cal estar al cas de les imbecilĀ·litats que sā€™han emĆØs en els darrers temps respecte dā€™aquest tipus de qĆ¼estions. Sā€™ha proposat, pel que sembla, excloure del cĆ non de filĆ²sofs que cal estudiar tots els qui siguin exponents dā€™una postura Ā«heteropatriarcalĀ» o, directament sexista. I entre els damnificats pel foc purificador estĆ , naturalment, PlatĆ³. Que ja ha estat, dit de passada, proto-nazi, pre-soviĆØtic, ultraconservador i, en general, precursor de tota una muniĆ³ de postures execrables. I sense cap pretensiĆ³ de bastir una defensa de PlatĆ³ com en el seu moment feren alguns professors britĆ nics desacreditant la Ā«lecturaĀ» babaua que feu Popper de RepĆŗblica, em limitarĆ© a dir que si hi ha algun filĆ²sof que ha deixat clar que la distinciĆ³ entre homes i dones -ah, perdĆ³, i tots els altres Ā«gĆØneresĀ» que han aparegut a lā€™espĆØcie- era, en termes tan epistemolĆ²gics com morals, del tot irrellevant, ha estat PlatĆ³. I en qualsevol cas, si conservĆ©ssim una mĆ­nima honestedat intelĀ·lectual, haurĆ­em de negar que, com se sol dir, un error en corregeix un dā€™anterior. Si una lectura masculina -o masclista- Ć©s un error, una femenina -o feminista- seria lā€™error invers, no la seva correcciĆ³.

PerĆ² no vull defugir la dificultat. I si una lectura Ā«de gĆØnereĀ» ofereix elements aclaridors, si millora la nostra comprensiĆ³ del text i, aixĆ­ la nostra comprensiĆ³ del que hi ha, sense mĆ©s, cal estudiar-la amb el mateix interĆØs que altres esforƧos hermenĆØutics que hem aprofitat. En un excelĀ·lent llibre, Plato and the hero, Courage, Manliness and the Impersonal Good1, la professora Angela Hobbs, estudia amb exemplar coneixement dels textos el problema de lā€™heroisme en PlatĆ³. I analitza amb sagacitat i des dā€™un enfocament que declara expressament feminista les dificultats de la comprensiĆ³ de la reflexiĆ³ moral platĆ²nica al voltant del concepte de valor. Hobbs pertany a aquest nombrĆ³s grup dā€™estudiosos anglosaxons que estudien de manera molt brillant els diĆ leg platĆ²nics segons el principi hermenĆØutic de respecte a la forma dramĆ tica. Els diĆ legs no sĆ³n tractats, obvietat aquesta que no ho Ć©s tant si sā€™examina com se segueix tractant lā€™obra de PlatĆ³ a molts manuals. I per tant cal insistir. SĆ³n obres de teatre on la situaciĆ³, els personatges i el decurs de la discussiĆ³ sĆ³n tant importants com la suposada doctrina que sā€™exposa. Hobbs presta atenciĆ³, per exemple, a la intenciĆ³ dels personatges, a allĆ² que quan estudiĆ vem literatura -ho dic bĆ©, en passat- seā€™ns deia que era la psicologia dels mateixos. Seā€™ns indicava, a mĆ©s, com element de modernitat que en una obra literĆ ria es poguĆ©s copsar la complexitat del carĆ cter dels personatges, tot valorant que no fossin mers esquemes portadors dā€™algun missatge2. AixĆ­, tampoc escapa a Hobbs la necessitat de distingir el punt de vista de SĆ²crates del de PlatĆ³. NomĆ©s els qui segueixin identificant-los seguiran instalĀ·lats en la convicciĆ³ de que la lectura de diĆ legs com el Laques sā€™esgota en lā€™acceptaciĆ³ de lā€™į¼€Ļ€ĪæĻĪÆĪ± com a resoluciĆ³ Ćŗnica del diĆ leg. Hi ha altres elements que resulten de la lectura total del diĆ leg. En el cas que ens ocupa, Ć©s particularment brillant la distinciĆ³ que Hobbs estableix entre la refutaciĆ³ socrĆ tica de les concepcions del valor proposades i la perplexitat que aquesta refutaciĆ³ provoca no en SĆ²crates sinĆ³ en el mateix PlatĆ³. I en aquest sentit apunta cap a la distinciĆ³ entre lā€™oposiciĆ³ socrĆ tica a la concepciĆ³ mĆ©s emocional del valor com a pura resistĆØncia (Laques) i a la purament racional com a coneixement del temible (NĆ­cies) i la posiciĆ³ platĆ²nica on les dues definicions queden absorbides en una concepciĆ³ mĆ©s completa.

1. Angela Hobbs: Plato and the hero, Courage, Manliness and the Impersonal Good, Cambridge University Press, Cambridge, 2000

2.Un exemple mĆ©s de dues tesis a les quals he arribat amb els anys: dā€™una banda, la dificultat, si no impossibilitat- de cloure la querella entre antics i moderns amb una resposta definitiva i, de lā€™altra, el reconeixement dā€™un encert de Nietzsche, dins, com Ć©s habitual en ell, dā€™un error majĆŗscul. En aquest cas, lā€™encert Ć©s la connexiĆ³ entre SĆ²crates i EurĆ­pides.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada